26 Şubat 2015 Perşembe

Çocuklar İçin Beş Sevgi Dili - 3 (Nitelikli Zaman)

Gary Chapman ve Dr. Ross Campbell'ın "Çocuklar İçin Beş Sevgi Dili" kitabında ele alınan üçüncü sevgi dili nitelikli zamandır. 

Özellikle biz çalışan anneler işten eve döndüğümüzde hemen yemek hazırlamak gibi ev işlerine yöneliriz. Ancak, çocuklarımız eteğimizi çekiştirerek peşimizde dolanıp bizimle oynamak için sızlanırlar, çeşitli huysuzluklar çıkarırlar. Hemen ev işlerine sarılmak yerine çocuğumuzla başbaşa geçirilen bir yarım saat hem bizi hem de çocuğumuzu rahatlatacaktır. Aksi halde, ev işlerini yapmak telaşında olan biz annelerin ve çocuklarımızın sinirleri daha da bozulacak, keyifle geçirilecek bir akşam ziyan olacaktır. Aslında burada çocuğumuzun oynayalım diye tutturması, bizimle nitelikli zaman geçirme ihtiyacından doğmaktadır. Özellikle temel sevgi dili nitelikli zaman olan çocuklarla başbaşa geçirilen zaman çok önemlidir ve sevildiklerini ancak böyle hissederler. 

Aslında temel sevgi dili nitelikli zaman olmasa da pekçok çocuk anne ve babasının dikkatini sadece kendisine çekmek ister. Anne ve babayla daha çok vakit geçirmek için ebeveynlerini çileden çıkaracak yaramazlıklar yapmaktan çekinmezler. Zira negatif ilgi bile çocuğun anne ve babasından hiç ilgi görmemesinden iyidir. 

Nitelikli zaman dikkatin odaklanması anlamına gelir. Bir çocuğa bölünmemiş ilgi göstermek demektir. Bebeklerin pek çoğu beslenirken, altı değiştirilirken nitelikli zamanı yaşarlar, anne sadece bebeğine konsantre olur. Ancak, çocuk büyüdükçe nitelikli zaman ayırmak zorlaşır. Anne ve babanın nitelikli zaman için ciddi fedakarlıklar yapması gerekir. Fiziksel temas veya onay sözcükleri kullanmak nitelikli zaman ayırmaktan çok daha kolaydır. Zira, pek az anne ve babanın istediklerini yapacak kadar zamanları vardır ve anne ve babaların çocuklarına nitelikli zaman ayırmak için öncelikli bazı ihtiyaçlarından vazgeçmesi gerekir. Çocuklarımız ergenlik çağına yaklaştıkça, çoğunlukla yorgun olduğumuz ya da acelemiz olduğu zamanlarda yahut da duygusal olarak zayıf olduğumuz zamanlarda kendilerine zaman ayırmamızı isterler ve böyle zamanlarda nitelikli zaman geçirmek bizim için oldukça zordur.

Nitelikli zaman aslında anne ve babaların çocuklarına var olma armağınıdır. Nitelikli zaman geçirildiğinde, anne ve babalar çocuklarına "sen önemlisin, seninle birlikte olmaktan hoşlanıyorum." mesajını iletirler. Çocuk gerçekten sevildiğini hisseder. O anlarda anne ve babası tamamiyle ona aittir.

Nitelikli zaman geçirilirken önemli olan yapılan faaliyet veya gidilen yer değildir, birlikte olunmasıdır. En verimli nitelikli zaman  evde çocuk ile yalnız olunduğunda birlikte geçirilen zamandır. Birden fazla çocuk sahibi olunduğunda her çocuk ile yalnız kalınacak vakit bulmak kolay değildir, ancak her çocukla başbaşa zaman geçirilmesi gerekmektedir. 

Nitelikli zaman tatlı ve sevecen göz temasını da içermelidir. Çocuğunuzun gözlerinin içine sevgiyle bakmak sevginizi iletmenin güçlü bir yoludur. 

Nitelikli zaman geçirilirken anne ve babalar çocuklarını daha iyi tanırlar. Bir ebeveyn topa nasıl vurulacağını veya bulaşıkların nasıl yıkanacağını gösterirken genellikle çocuğunun daha önemli konulardan bahsetmesini sağlamak için gerekli ortamı yaratmış olur. Kaliteli sohbetler özellikle anne ve babanın geçmişinden bahsettikleri zamanlarda gerçekleşir. Anne ve babasının flört dönemini bilmek veya ergenken yaşadığı kaygıları bilmek çocuğun duygusal gelişimine önemli katkılar sağlar.

Ancak, küçük çocuklarla kaliteli sohbetler dikkatlerinin yoğunlaştığı yatma saatinde yapılmalıdır. Bütün çocuklar hikayeye bayılır. Hikaye okumak uykuya hazırlamak için harika bir yoldur. Bunu bir alışkanlık haline getirmek, ergenlik çağında çocuklarımızla daha kolay iletişim kurmamızı sağlar. Küçük çocuklarımızın hikayedeki olaylar ve karakterler hakkındaki hislerini ifade etmesini sağlamalıyız. Çocuklar, böylece davranışları ile duyguları arasındaki ilişkiyi keşfederler. Duygularının farkında olarak davranışlarını kontrol etme becerisine sahip olurlar. 

Çocuklarımız büyüdükçe nitelikli zaman konusunu planlamak gerekmektedir. Örneğin, yemek saatleri planlanabilir ya da ayda bir kez bir gecelik seyahatler yapılabilir. Çocuk büyüdükçe önceden planlanmadığı sürece birlikte geçirilen zaman giderek azalacaktır. 

Temel sevgi dili nitelikli zaman olan çocuklar ne diyor?


Temel sevgi dili nitelikli zaman olan çocuklar, kendisine yeterince vakit ayırılmadığı veya ilgi gösterilmediği zaman ailesinin onu gerçekten sevmediğini düşünerek büyük bir huzursuzluk yaşarlar. O nedenle çocuğumuzun temel sevgi dili nitelikli zamansa, ihtiyacı olan nitelikli zamanı sağlamak için elimizden geleni yapmalıyız.

Sekiz yaşındaki bir çocuk "Annemle babamın beni sevdiğini biliyorum, çünkü benimle birlikte zaman geçiriyorlar." diyor.

On yaşındaki bir çocuk ise "Annem beni seviyor. Benim futbol maçlarıma geliyor ve sonra birlikte yemeğe gidiyoruz. Babamın beni sevip sevmediğini bilmiyorum. Benimle pek zaman geçirmiyor." diyor.

İlgili Yazılar:



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder